קונפליקט בעסק משפחתי – ייעוץ, אימון, גישור או טיפול ? / אלי כהן
קונפליקטים בין חברי המשפחה בעסק משפחתי הם לרוב רק עניין של זמן. כך למדתי מניסיוני רב השנים בעבודה בעסקים משפחתיים.
.
ברבות מהחברות המשפחתיות החזון המקורי שהיה אבן הפינה עבור מייסדיו הפך במידה רבה ללא רלבנטי עבור ממשיכיו. הוא בעצם אינו מתאים למצבים חדשים שהזמן גרמם או למצבים שנוצרו עם כניסת קרובי משפחה של המייסדים בין כעובדים בין כבעלי מניות ובין כדירקטורים.
.
למה זה קורה ? כי מטבע הדברים העסק המשפחתי שנתפר לפי צרכיהם של מייסדיו אינו עונה, ולפעמים אף אינו יכול לענות, על צרכי דור ההמשך. הוא אף אינו יכול לאפשר ביטוי מלא של נקודות מבט הולכות ומתרבות כשלעיתים כל אחד מחברי המשפחה מבקש לעצמו זכות וטו בכל החלטה.
.
אז מה היא הדרך האפשרית עבור עסק משפחתי שנקלע להבדלי דעות וניגודי אינטרסים בין בעליו ומנהליו ?
לדעתי כדאי להתחיל בבדיקה מחודשת של החזון ודרכי הפעולה הנגזרות ממנו ובהנחלת תרבות ארגונית שונה המבוססת בעיקרה על נקודת המבט של החברה. הדבר אף עולה בקנה אחד עם חובת הדירקטורים לפעול לטובת החברה.
.
האומנם הדבר אפשרי ? קל מאוד לומר אך קשה מאוד ליישם וזאת בשל סיבות שונות ובהן עמדות המייסדים, מחלוקות טעונות בין הממשיכים, לחץ ( ישיר או עקיף ) של גורמים חיצוניים ועוד.
.
לכן עולה לעיתים על הפרק אפשרות של ליווי מקצועי חיצוני שיוסיף נקודת מבט אובייקטיבית לניהול ההידברות וההתנהלות שבין חברי המשפחה ואף יוביל תהליך שכל בעלי העניין וצדדים קשורים יוכלו לסמוך את ידם עליו בדרך לתכנון העסקי – משפחתי המיוחל.
.
השאלה היא מה הכלי המקצועי המתאים לליווי העסק המשפחתי במצב כזה. ייעוץ, אימון, טיפול או גישור ?
.
האם בכלל אפשר לייעץ או לאמן בו זמנית כמה אנשים בעסק משפחתי שיש בו חילוקי דעות וניגודי אינטרסים ? הנטייה המידית לכאורה היא לומר שכן אבל מי יהיה הנועץ ומי יהיה המתאמן: המייסדים ? הדירקטורים ? המנכ"ל ? רק חברי המשפחה או גם שותפים ובעלי מניות שאינם חברי המשפחה ? חברי המשפחה העובדים בעסק המשפחתי או גם אלה הצופים בו מהצד ? מי יוביל את התהליך ?
.
יש המעדיפים להיעזר בפסיכולוג מתוך הנחה שריכוך מטענים רגשיים בין חברי המשפחה בהובלתו של פסיכולוג יוביל גם לפתרונות עבור החברה. במקרה זה טובת החברה היא רק פועל יוצא של הצלחה בתהליך הטיפולי. גם כאן עולות שאלות במי לטפל וגם שאלות הקשורות לניטראליות הטיפול ולמקומה של נקודת המבט של החברה כישות משפטית עצמאית ונפרדת.
כמובן שקשה לתת תשובה כללית לשאלה הנ"ל ולא ניתן במסגרת מאמר קצר כזה להקיף את הייחודיות והמורכבות של כל עסק משפחתי ובוודאי שלא ניתן לתת המלצה או עצה וגם אין כל כוונה כזו.
יחד עם זאת, עם השנים וצבירת הניסיון התגבשה דעתי שהדרך המועדפת לליווי רוב העסקים המשפחתיים שיש בהם חילוקי דעות וניגודי אינטרסים היא בעיקרה באמצעות גישור טרנספורמטיבי רב צדדי. לכן הכלי שפיתחתי הוא תהליך גישור עסקי משפחתי המבוסס על עקרונות ארגוניים ועסקיים מובהקים, המעמיד את טובת החברה בראש ומנוהל ביד רמה, שהוא ניטראלי לחלוטין לגבי משתתף זה או אחר, אך יש בו גם כלים להכלה רגשית ולהעצמה אישית.
אלי כהן הוא יועץ לניהול, מאמן עסקי ומגשר, מנהל "הדרכה יוצרת פיתוח ארגוני בע"מ" המסייעת למנהלים ועסקים בהובלת תהליכי שינוי ומתמחה מאז 1994 בעסקים משפחתיים ובעסקים עתירי שירות.
כל הזכויות שמורות ©
המידע במאמרים הוא כללי בלבד ואינו מהווה בשום אופן יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ מקצועי.
נבקש לא לעשות כל שימוש במאמרים ללא קבלת רשותנו מראש ובכתב.