סכסוך בעסק משפחתי – 10 טיפים חיוניים / אלי כהן
סכסוך בעסק משפחתי אינו אירוע נדיר ולמרבה המזל ברוב המקרים ניתן ליישב אותו אם כל המעורבים בו רוצים לסיים אותו. כידוע, כשיש רצון יש דרך.
גם האנשים הנינוחים ביותר מסתכסכים לפעמים ועל אחת כמה וכמה כשהם עובדים יחד בעסק משפחתי. אז אם נקלעתם לסכסוך בעסק משפחתי תתעודדו ואל תיפול רוחכם – אתם לא לבד ואפשר לצאת מזה בשלום.
למה סכסוכים נפוצים יותר בעסקים משפחתיים ?
כי השילוב של עסק ומשפחה יוצר התנגשות בין ערכים משפחתיים לערכים עסקיים. לדוגמה: בבית ההורים משתדלים להעניק לכל ילד תמיכה לפי צרכי התפתחותו ואילו בעסק המשפחתי יהיה עליו להסתפק בתפקיד הנגזר מצרכי החברה או העסק המשפחתי ולמשכורת המתאימה לסמכותו, לאחריותו ומעל הכל לכישוריו. בעסקים לא משפחתיים יש לציית לממונה ואילו בעסקים משפחתיים יש הלוקחים לעצמם חירות להתריס או למחות… לרוב ללא תשלום מחיר כלשהו…
על מה הסכסוך ?
סכסוכים בעסקים משפחתיים יכולים להתמקד במבחר עניינים ונושאים – כיד הדמיון הטובה. מניסיוני המקצועי והאישי רב השנים למדתי שיש בעסקים משפחתיים לא מעט סכסוכים על תעסוקה, תפקיד, שכר והטבות נוספות, סמכויות, כבוד, תואר המשרה, שוויון וצדק, חופש פעולה, קצב קידום, כללי חלוקת הדיבידנד ולפעמים אפילו על נוסח הצוואה של דור המייסדים המחזיקים עדיין בבעלות מלאה על העסק המשפחתי. באחד העסקים המשפחתיים בהם ביקרתי לאחרונה נודע לי שהבן דורש מאביו במפגיע לתת לו באופן מיידי חלק בבעלות על החברה מכוח הוותק שלו והעבודה הקשה שלו לאורך השנים…
מי מעורב בסכסוך ?
סכסוך בעסק משפחתי יכול שיהיה דו צדדי ונוגע לבן או בת עם אבא או אמא שלה, בין בני זוג נשואים המחזיקים בבעלות משותפת על חברה משפחתית, בין אחים שותפים, בין משפחות שותפות ולעתים גם בין קרובי משפחה שאינם מקרבה ראשונה כמו חתנים וכלות, דודים ודודות, גיסים וגיסות, סבים וסבתות. ככל שיותר אנשים מעורבים בסכסוך וככל שמעגל הקרבה רחב יותר כך הסכסוך חמור יותר וככל שהוא נוגע בערכי יסוד ואמונות הוא יהיה קשה יותר ליישוב. אבל כאמור, כשיש רצון יש דרך. זה ניתן להיעשות באמצעות גישור עסקי משפחתי המתחשב בצרכי העסק והמשפחה כאחת.
מה הדרך האפשרית לנהל אותו ? הנה 10 טיפים ( לא ממצים ) לעזרה ראשונה:
א. להבין שברוב המקרים נחוצה עזרה מקצועית אובייקטיבית וניטרלית.
ב. למנוע התערבות פעילה של מי שאינו מעורב בסכסוך בכלל.
ג. להחליט שיושבים ומדברים בסבלנות עד שייצא עשן לבן.
ד. להבין שלא כולם יקבלו את כל מה שהם שואפים לו.
ה. להסכים ששום דבר לא מוסכם עד שהכל מוסכם.
ו. למקד, לזקק ולהגדיר היטב את מהות הסכסוך.
ז. לשאול מה יסייע לנו כעת ולא איך זה קרה לנו.
ח. לאפשר העלאה של רעיונות לפתרון הסכסוך.
ט. לבחון שילוב של פתרונות מסוגים שונים.
י. לשרטט טיוטה של הבנות והסכמות.
סכסוך בעסק משפחתי הוא אירוע משברי שיש להתייחס אליו בכל הרצינות ומיד. כידוע משבר הוא גם סכנה וגם הזדמנות ולכן אם תפעלו בתבונה רבים הסיכויים שתצאו נשכרים, וייתכן שגם תברכו על המשבר שנפל בחלקכם.
אנו מתמחים בליווי עסקים משפחתיים וחברות משפחתיות מאז שנת 1994 ומציעים למנהלים ובעלים של עסקים בבעלות משפחתית תכניות המותאמות לעסק המשפחתי ולחברה המשפחתית שלהם.
אלי כהן הוא יועץ לניהול, מאמן עסקי ומגשר, מנהל "הדרכה יוצרת פיתוח ארגוני בע"מ" המסייעת למנהלים ועסקים בהובלת תהליכי שינוי ומתמחה מאז 1994 בעסקים משפחתיים.
כל הזכויות שמורות ©
המידע במאמרים הוא כללי בלבד ואינו מהווה בשום אופן יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ מקצועי.
נבקש לא לעשות כל שימוש במאמרים ללא קבלת רשותנו מראש ובכתב.